Šachové koncovky
Pro tento příspěvek využito videí z youtube a šachového webu www.chessvideos.tv a dalších zdrojů na netu.
V simulátoru koncovek je možné vyzkoušet hrát koncovky proti šachovému motoru Crafty a hrát pozice přímo ve svém prohlížeči. Na konci příspěvku je možnost si postavit vlastní pozici v simulátoru a zkoušet hrát.
Užitečné materiály pro studium koncovek jsou Šachové koncovky od Richarda Biolka staršího na webu Šachového svazu České republiky. Na youtube je online endgame chess course . Znalosti o koncovkách jsou shrnuty na wikipedii-chess endgame . Pěkné elementární zpracování pouček o koncovkách lze nalézt na webu lounského šachového klubu.
Vyhrané koncovky,kdy bílý vyhraje nejpozději za 50 tahů
Proti osamocenému králi
Dáma a král proti králi
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Dáma a král proti králi
Věž a král proti králi
Video na youtube:
·
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Věž a král proti králi
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Dva střelci a král proti králi
Jezdec a střelec a král proti králi
Užitečné materiály pro studium koncovek jsou Šachové koncovky od Richarda Biolka staršího na webu Šachového svazu České republiky. Na youtube je online endgame chess course . Znalosti o koncovkách jsou shrnuty na wikipedii-chess endgame . Pěkné elementární zpracování pouček o koncovkách lze nalézt na webu lounského šachového klubu.
Vyhrané koncovky,kdy bílý vyhraje nejpozději za 50 tahů
Proti osamocenému králi
Dáma a král proti králi
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Dáma a král proti králi
Věž a král proti králi
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Věž a král proti králi
Matové vedení dvou střelců,krále proti králi
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Dva střelci a král proti králi
Jezdec a střelec a král proti králi
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Jezdec+střelec a král proti králi
Koncovky s králem a pěšcem
Info k pěšcovkám lze najít pod těmito odkazy:
·
Pěšec a král proti králi
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Pěšec a král proti králi
Základní trojúhelník
Video na youtube:
·
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Základní trojúhelník
Užitečný manévr
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Užitečný manévr
Dámské koncovky
Dáma proti věži
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Dáma proti věži I
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Dáma proti věži II
Dáma a král proti pěšci na sedmé řadě
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Dáma a král proti pěšci na sedmé řadě
Dáma a král proti králi a střelci
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Dáma a král proti králi a střelci
Dáma a král proti králi a jezdci
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Dáma a král proti králi a jezdci
Dáma a král proti věži a králi
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Dáma a král proti věži a králi
Dáma proti střelci,jezdci a H-pěšci
Video na youtube:
·
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Dáma proti střelci,jezdci a H-pěšci
Věžové koncovky
Info k věžovkám lze najít pod těmito odkazy:
Věžové koncovky
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Obtížnější koncovka věže a pěšce proti králi a věži
Lucenova pozice (most)
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Lucenova pozice (most)
Věž a dva pěšci proti věži
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Věž a dva pěšci proti věži
Čtyři pěšci s věží proti třem pěšcům s věží
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Čtyři pěšci s věží proti třem pěšcům s věží
Věž proti jezdci
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Věž proti jezdci
Náročnější věžovka s pěšcem navíc
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Náročnější věžovka s pěšcem navíc
Věž proti střelci
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Věž proti střelci
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Věž proti střelciVěž + pěšec proti střelci
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Věž proti střelciSložitější výhra s věží proti střelci
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Věž proti střelciSložitější výhra s věží proti střelci II
Dvě věže proti dámě a pěšci
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Dvě věže proti dámě a pěšci
Střelcové koncovky
Info k střelcovkám lze najít pod těmito odkazy:
Centuriniho pozice
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Centuriniho pozice
Střelec plus pěšec proti střelci
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Střelec +pěšec vs střelci
Střelec proti jezdci
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Střelec proti jezdci
Jezdcové koncovky
Manévrování jezdcem
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Manévrování jezdcem
Dva jezdci proti pěšci
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Dva jezdci proti pěšci
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Dva jezdci proti pěšci II
Vynuť remízu!
Všechny následující pozice jsou remízové, pokud víš jak na to!
Střelec proti jezdci s pěšcem
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Střelec proti jezdci s pěšcem
Tři pěšci proti věži
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Tři pěšci proti věži
Philidorova pozice
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Philidorova pozice
Střelec proti věži
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Střelec proti věži
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Střelec proti věži a pěšci
Slavné koncovky
Pozice ze slavných partií:
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Capablanca-Tartakower, 1924
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Kasparov-Anand, 2003
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Zilber-Tal, 1958
Chcete vyzkoušet další koncovky?
Proč ne, vytvořte zde si své vlastní pozice!
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Jezdec+střelec a král proti králi
Koncovky s králem a pěšcem
Info k pěšcovkám lze najít pod těmito odkazy:
Pěšec a král proti králi
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Pěšec a král proti králi
Základní trojúhelník
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Základní trojúhelník
Užitečný manévr
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Užitečný manévr
Dámské koncovky
Dámské koncovky -
elementární
a) Kontroluje-li
král slabší strany pole proměny, jsou pokusy o výhru zbytečné. Pouze při
odříznutém králi slabší strany se můžeme vážně pokusit o výhru.
b) Dosáhne-li střední
pěšec sedmou řadu, vyhraje silnější strana vždy, leda že by mohla slabší strana
okamžitě remizovat věčným šachem.
c) Pokud
nepostoupil středový pěšec až na sedmou řadu, nemůže postup na tuto řadu
vynutit. Pokusy o výhru váznou především proto, že soupeřova dáma může účinně
napadat z obou stran krále, který se schovává u pěšce.
d) Jezdcovým pěšcem
můžeme postoupit až na sedmou řadu, při správné obraně však nedocílíme jeho
proměnu. Slabší strana se brání šachováním, vazbou … Obránce dosáhne ½ jen
tehdy, má-li dostatek času umístit příznivě svého krále – daleko od pěšce. Při
bílém pěšci g7 držet krále poblíž pole a1 nebo a2.
e) Postup
střelcovým pěšcem až na sedmou řadu je velice obtížný, ale kromě výjimečných
případů ho můžeme uskutečnit. Střelcoví pěšci jsou tedy jediní, kteří zpravidla
zaručují výhru.
f) Věžový
pěšec může vyhrát jen ve výjimečných případech. Je v dámských koncovkách
nejhorší.
Dámské koncovky –
s více pěšci
Čím více pěšců, tím větší je šance na uplatnění vlastního volného
pěšce. Také dvojice pěšců na druhém křídle výrazně zvyšuje možnost uplatnění
volného pěšce, dokonce i věžového. S pěšcem navíc na jednom křídle záleží
výhra na tom, zda je vlastní král dostatečně krytý. Stojí-li pěšci na jednom
křídle, nestačí většinou převaha 1 pěšce k výhře. Při převaze 2:1 jsou
pokusy o výhru téměř marné, také při převaze 3:2 nebo 4:3 se slabší strana může
ubránit.
Při složitějších dámských koncovkách s více pěšci na obou
stranách bychom měli dbát následujících zásad:
a) Dáma by měla
hrát aktivně
b) Vlastní král by měl
být skryt. Jen je-li další postup přesně propočten = král do útoku.
c) Slabí pěšci,
kteří mohou být napadnutí dámou jsou vážnou slabinou.
d) Jsou-li na šachovnici
volní pěšci, daleko postup. volný pěšec je velmi silný, zpravidla pak už
nezáleží na materiální převaze pěšců.
Dáma proti věži a
pěšcům
a) Věž spolu
s pěšcem tvoří obrannou zónu, kterou D+K většinou nemohou překonat.
b) Král silnější strany
nemůže vstoupit do hry, protože musí blokovat postouplého volného pěšce.
Dáma proti věži
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Dáma proti věži I
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Dáma proti věži II
Dáma a král proti pěšci na sedmé řadě
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Dáma a král proti pěšci na sedmé řadě
Dáma a král proti králi a střelci
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Dáma a král proti králi a střelci
Dáma a král proti králi a jezdci
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Dáma a král proti králi a jezdci
Dáma a král proti věži a králi
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Dáma a král proti věži a králi
Dáma proti střelci,jezdci a H-pěšci
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Dáma proti střelci,jezdci a H-pěšci
Věžové koncovky
Info k věžovkám lze najít pod těmito odkazy:
·
Věžové koncovky – postavení mostu -na www.chess.cz
·
Věžové koncovky – základníprincipy -na www.chess.cz
Věžové koncovky
1. V + P proti
V: Může-li král slabší strany obsadit pole proměny, je partie remis.
Obsazení pole proměny zajišťuje slabší straně remis – musí jen obsadit věží
1.řadu. Musíme-li opustit pole proměny (kvůli matu), musí se král vydat na
kratší stranu šachovnice, věž musí stát co nejdále od soupeřova krále, aby
mohla co možná nejúčinněji dávat boční šachy.
·Slabší strana remizuje i v postaveních, ve kterých její král
musí opustit pole proměny, proti pěšci na 6.r., pokud její král stojí na kratší
straně šachovnice a věž je vzdálena alespoň 3 sloupce od soupeřova pěšce.
·Nemůže-li věž dosáhnout hotového příznivého postavení, nesmí bránící
se strana připustit průnik pěšce na 6.ř., musí se bránit – věž za pěšcem.
·Při odříznutém králi se snažíme věží stát také co nejdále od
pěšce. Nejlepší obranou je však „horizontální odříznutí“ krále silnější strany.
·Věžový pěšec je nejslabší.
Věž má stát vždy za volným pěšcem a nikoliv před
ním, ať je to vlastní nebo soupeřův pěšec.
2. V + 2P proti V
Většina postavení je pro silnější stranu vyhr.
Dva spojení volní pěšci podporovaní vlastním králem zajišťují výhru. Při
osamělých pěšcích je remis často možná jsou-li na obou křídlech, když alespoň
jeden je věžový a figury sil. Strany nestojí výhodně.
3. Věžové koncovky s více pěšci
Má-li jeden hráč 2 spojené volné pěšce a soupeř
1 vol. Pěšce, je partie pro silnější stranu obvykle vyhraná, může-li postavit
svoji věž aktivně za soupeřova pěšce.
Při 2 izolov. vol. pěšcích proti 1 vol.pěšci
jsou vyhlídky na remis mnohem větší. Stojí-li slabší strana dostatečně aktivně
není výhra obvykle možná, ledaže by byly oba pěšci daleko postouplí. Správná
metoda obrany spočívá ve většině případů v tom, že vyměníme 1 pěšce a
remis ubráníme správným postavením našeho krále proti zbylému pěšci.
Při 2 pěšcích proti 1 pěšci na
jednom křídle jsou vyhlídky na výhru minimální s výjimkou případů, ve
kterých je král odříznut od svého pěšce. Dokonce ani odříznutí krále slabší
strany na poslední řadě nestačí při koncovce 3:2 pěšcům k výhře. Můžeme
vyhrát jen je-li č.král oddělen od svých pěšců a proto je nemůže účinně bránit,
nebo při pěšcích e,f,g proti pěšcům f,h pokud pěšci sil.strany
postoupily již daleko a figury této strany stojí aktivně. V koncovkách 4:3
pěšcům na jednom křídle má velká význam znalost postavení 3:2 pěšcům. Jediná
šance silnější strany spočívá v tom, vynutit vyhranou koncovku 3:2
(e,f,g:f,h), při správné hře se to nemůže podařit a proto je také tato koncovka
remis. Často se setkáváme s postavením, ve kterém mají obě strany stejný
počet pěšců na jednom křídle a jedna strana má volného pěšce na druhém křídle.
Zde je rozhodující postavení věže. Podaří-li se postavit věž za vlastního
vol.pěšce, je partie zpravidla vyhraná. Naopak je-li věž slabší strany aktivní
(může se postavit za pěšce) jsou šance na remis vysoké.
Věž proti lehké figuře
a) V+P proti S
Se středním pěšcem je výhra obvykle jednoduchá.
Střelcový pěšec na 6.řadě nevyhrává, pokud
soupeřův střelec kontroluje pole před ním a zároveň může zabránit průniku
krále. Černý musí zabránit jen dvěma věcem:
·Aby bílý nepostoupil na 7.řadu
·Aby bílý pronikl svým králem na g6 nebo e6, aniž by ihned byl
zahnán šachem střelce.
U věžového pěšce je vhodné nepostupovat pěšcem
předčasně, neboť v mnohých případech jsou postavení, ve kterých pěšec
polovinu šachovnice remízová.
b) V+P proti S+P
Mají-li oba hráči volného pěšce, vyhrává
silnější strana většinou snadno.
Při blokovaném postavení pěšců si musíme
všimnout této remízové možnosti, když střelec napadá soupeřova pěšce, je výhra
obvykle vyloučena, protože k obraně pěšce je připoután buď král nebo věž.
Při blokovaném pěšci, kdy ho nemůže střelec
napadat: „Zatlačit slabšího krále na 1. řadu a potom manévrem věže a krále
vstoupit až na nejvzdálenější pole, pak se svým králem vrátit a obětí kvality
za pěšce přejít do vyhrané pěšcovky.
c) V proti S+2P
Obvyklá je remis.
Při spojených volných pěšcích je rozhodující
otázka, jak daleko pěšci postoupili. Pokud nepřekročili polovinu šachovnice a
pokud stojí slabší král před nimi, je partie remis.
Správná metoda obrany při překročení pěšců přes
polovinu je převedení věže za pěšce.
Stojí-li pěšci na 6. řadě – je výhra zpravidla
zajištěna.
Je-li slabší král poněkud vzdálen od pěšců, je
zpravidla remis vyloučena.
S osamělými pěšci je výhra možná jen tehdy,
když pěšci postoupili daleko.
d) V proti S a několik pěšců na
obou stranách
Se 2p na jednom křídle na obou stranách se lze
poměrně často zachránit: Černý střelec brání bílému králi
v průniku do černého postavení.
Při 3p na obou stranách na jednom křídle takové
remízové možnosti už nejsou k dispozici.
Při větším a vyrovnaném počtu pěšců na obou
stranách jsou remízové šance velmi nepatrné.
e) V+P proti J
Je-li silnější král v kontaktu
s pěšcem, vynutí výhru obvykle snadno.
Remízové možnosti jsou vynímečně.
f) V+P proti J+P
Podobně jako u střelce je zde postavení
s blokovanými pěšci remíza tehdy, když jezdec napadá soupeřova pěšce a
chrání prostor kolem svého pěšce.
g) V proti J+2P
Zde je obrana snazší než proti S+2P. Věž udrží
remízu i proti 2 spojeným volným pěšcům na 6. řadě, stojí-li aktivně za pěšci.
h) V proti J, několik pěšců na obou
stranách
Při pěšcové rovnováze a s pěšci na jednom
křídle silnější strana zpravidla vyhrává.
Pěšci na obou křídlech jsou ještě příznivější
pro silnější stranu.
i) V proti 2 lehkým
figurám
Věž a dva spojení volní pěšci zpravidla vyhrají
proti 2 LF, ledaže by slabší strana měla dvojici střelců.
Při dvou osamělých pěšcích se dvě figury
zpravidla ubrání, ledaže by pěšci byli daleko postoupilí.
Při stejném počtu pěšců vyhrávají 2 figury téměř
vždy, jsou-li pěšci na obou křídlech.
Při stejném počtu pěšců na jednom křídle (1-3)
končívá partie remízou za předpokladu, že pěšci slabší strany nejsou
exponováni.
Koncovky se 2LF +P proti V jsou vyhrané
téměř vždy.
Jedinou výjimkou při materiálu S+J+P proti
V jsou postavení s věžovým pěšcem a střelcem, který neovládá pole
proměny.
Také při správném střelci
nejsou postavení s věžovým pěšcem jednoduchá – slabší strana má patové
možnosti.
Obtížnější koncovka věže a pěšce proti králi a věži
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Obtížnější koncovka věže a pěšce proti králi a věži
Lucenova pozice (most)
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Lucenova pozice (most)
Věž a dva pěšci proti věži
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Věž a dva pěšci proti věži
Čtyři pěšci s věží proti třem pěšcům s věží
Video na youtube:
Věž proti jezdci
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Věž proti jezdci
Náročnější věžovka s pěšcem navíc
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Náročnější věžovka s pěšcem navíc
Věž proti střelci
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Věž proti střelci
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Věž proti střelciVěž + pěšec proti střelci
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Věž proti střelciSložitější výhra s věží proti střelci
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Věž proti střelciSložitější výhra s věží proti střelci II
Dvě věže proti dámě a pěšci
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Dvě věže proti dámě a pěšci
Střelcové koncovky
Info k střelcovkám lze najít pod těmito odkazy:
·
Střelec proti jezdci v koncovce -na www.chess.cz
·
Koncovky stejnobarevných střelců -na www.chess.cz
·
Koncovky nestejnobarevných střelců -na www.chess.cz
Střelcové koncovky.
Stejnopolní střelci.
a) S+P proti S:
Tato končí remízou, může-li král slabší strany
zabránit pěšci v postupu.
b) S+2P proti S
Tato je obvykle vyhraná. Při spojených volných
pěšcích vynutíme výhru obvykle snadno – pěšce stavíme buď vedle sebe, nebo na
pole opačné barvy než je střelec (blokáda králem je tím vyloučena). Krom
blokády je ještě další případ, ve kterém je výhra při stejnopol. střelcích a 2
spoj.vol. pěšcích těžká – je-li jeden z pěšců věžový a jeho pole proměny
má jinou barvu než pole, po kterých tahají oba střelci. Se 2 osamělými pěšci je
vynucení výhry rovněž obvykle snadné, také zde je jedinou výjimkou věžový pěšec
se „špatným polem proměny“.
c) Střelci s pěšci na obou
křídlech
Strategické výhody: dobrý střelec, aktivní král, vzdálený volný
pěšec, materiální převaha.
Materiální výhoda: Převaha jednoho pěšce
zpravidla nestačí k výhře jsou-li pěšci na jednom křídle. Výhra je možná
obvykle jen tehdy, je-li soupeřův pěšec zablokován na poli barvy střelce.
Jsou-li pěšci rozloženi na obě křídla, vyhlídky na výhru se značně zvyšují
(vniknutí krále na jedno křídlo). Při více pěšcích na obou křídlech je výhra
poměrně snadná, pokud je pěšec navíc „zdravý“, tzn. Vede-li k vytvoření
vol.pěšce.
Plán výhry v takových postaveních:
·Centralizace K a S
·Vytvoření vol.pěšce z pěšcové majority a jeho postup
·Pokusí-li se soupeř vol.pěšce blokovat střelcem, nabízí mu
sil.strana výměnu střelce, což vede ke zrušení blokády a dalšímu postupu.
·Blokuje-li slabší strana vol.pěšce králem, pronikne silnější
strana králem na opačné křídlo (případně s obětí vol.pěšce) a dobude tam
soupeř.pěšce.
Často může slabší strana udržet postavení tím,
že rozestaví své P a S tak, aby vytvořila zónu neprůchodnou pro soupeřova
krále.
Větší aktivita krále může mít rozhodující
význam.
Vzdálený vol.pěšec: Jeho výhoda ve figurových
koncovkách je v tom, že se slabší strana musí vyhýbat přechodu do pěšec.
koncovky.
Nestejnopolní střelci:
Při uplatňování spojených volných pěšců musíme
dávat pozor ba to, aby pěšci nebyli zablokováni na polích opačné barvy než je
barva polí soupeřova střelce. Při postupu pěšců stavíme pěšce buď vedle sebe
nebo na pole barvy soupeřova střelce.
a) 2 spojení volní pěšci:
·Postavení s oběma P na 6.ř.jsou téměř vždy vyhraná, ledaže
jeden z pěšců je věžový.
·Při P na páté řadě může slabší strana vynutit remízu, když je její
střelec příznivě postaven a sice tak, že jednoho z pěšců napadá a současně
kontroluje pole před soused.pěšcem, samozřejmě za předpokladu, že král je pod
pěšci.
·Postavení s P na 5.řadě, ve kterých slabší strana nemůže
dosáhnout tohoto příznivého postavení střelcem, jsou vyhraná, je-li alespoň
jeden z pěšců střední.
·Při méně postoupilých pěšcích se musí slabší strana snažit umístit
svého střelce správně, než pěšci překročí 5.řadu.
·Nestojí-li král slabší strany přímo před pěšci, je postavení
obvykle vyhrané, remízové možnosti jen tehdy je-li jeden z pěšců věžový.
b) 2 osamělí pěšci
Jsou silnější než spojení pěšci, pokud jsou od
sebe vzdálení o víc než jeden sloupec a není-li žádný z nich „špatný“
věžový pěšec.
Nevyhrávají
v případech:
·Pěšci stojí tak nepříznivě, že nejbližší pole, na které musí
vstoupit, leží na jedné úhlopříčně, kterou kontroluje soupeřův střelec.
·Dvojice P a+d (e+h) nevyhraje, když soupeřovy figury stojí dobře.
·Dvojice pěšců b+e (d+g) nevyhrají, má-li pole proměny jezdcového
pěšce stejnou barvu jako pole soupeřova střelce.
·Dvojice pěšců b7+f5 (b6+f4, b5+f3), ve kterých soupeřův střelec
blokuje b-pěšce a král f-pěšce, vzniknou tu zóny neprůchodné pro soupeřova
krále.
c) Pěšci
na obou stranách
Převaha dvou pěšců obvykle
stačí k výhře, jsou-li pěšci na obou křídlech. Až na výjimky vyhrajeme
pozici s nestejnopol.střelci a se dvěma od sebe vzálenými vol.pěšci proti
jednomu vol.pěšci. Dva osamělí volní pěšci jsou často dost silní, aby se
prosadili proti 2 spojeným, ale blokovaným pěšcům. Převaha 1 pěšce na křídle,
při vyrovnaném počtu pěšců na opačném křídle, obvykle k výhře nestačí.
Často můžeme ubránit remis i proti 2 vol.pěšcům (zablokovaným), na jednom
křídle, je-li na druhém křídle vyrovnaný počet pěšců. Jsou-li pěšci na jednom
křídle, nestačí téměř nikdy převaha jednoho pěšce k výhře, často jsou i 2
pěšci navíc málo, může-li soupeř postavit účinnou blokádu. Je-li na obou
křídlech více vol.pěšců, má rozhodující význam okolnost, zda střelec může zabránit
všem soupeřovým pěšcům v postupu z jedné úhlopříčny, či nikoliv.
Počet volných pěšců má při tom menší význam.Centuriniho pozice
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Centuriniho pozice
Střelec plus pěšec proti střelci
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Střelec +pěšec vs střelci
Střelec proti jezdci
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Střelec proti jezdci
Jezdcové koncovky
Jezdcové koncovky.
a) J+P proti J
Výhru můžeme vynutit jedině tehdy, je-li král
slabší strany odříznut, tedy neovládá-li pole proměny.
Pokud již pěšec dosáhl 7.ř. a pokud stojí
soupeřův král stranou, můžeme vždy vynutit výhru poměrně snadno. Obtížnější
problémy vznikají, nepostoupil-li pěšec tak daleko.
Je-li pěšec ještě méně postoupilý, spočívá
správná metoda jeho uplatnění obvykle v tom, že se pokusíme získat co
nejvíce prostoru, abychom ztížili soupeřovu jezdci cestu k poli proměny.
Ovládá-li král slabší strany pole
proměny, je výhra možná jen výjimečně – můžeme-li krále zahnat, a to obvykle
matovými hrozbami.
b) J+2p proti J
Dva volní pěšci vyhrávají v jezdcových
koncovkách vždy, ledaže by byli tak exponováni, že by to vedlo ke ztrátě
jednoho z nich.
Se dvěma spojenými volnými pěšci vynutíme výhru
velice snadno, kdouli krytí a podporováni vlastním králem, v tom případě
musíme dávat pozor pouze na to, aby soupeř nemohl při postupu pěšců odevzdat
svého jezdce za oba pěšce. Obtížné jsou pouze případy, ve kterých je král
silnější strany vzdálen. V nich je mnoho remízových možností.
Dvojpěšec v jezdcovkách zaručuje výhru,
pokud se nejedná o věžového dvojpěšce. Metoda výhry: „Postupujeme předním
pěšcem, podporovaným králem a jezdcem, přičemž jsme připraveni tohoto
eventuálně odevzdat, pokud to bude spojeno s výměnou jezdců, přitom musíme
dávat pozor na to, abychom ve vzniklé pěšcovce obsadili kritická pole
zbývajícího pěšce“
c) jezdcovky s pěšci na obou
stranách
Převaha 1 pěšce stačí k výhře,
jsou-li pěšci pouze na jednom křídle? Převaha 2:1 nebo 3:2 neslibuje
výhru, ale při převaze 4:3 silnější strany zpravidla vyhraje.
Jsou-li pěšci obou stran na jednom
křídle v rovnováze a jedna strana má volného pěšce na druhém křídle,
je vítězství zpravidla jisté, musíme však hrát pozorně, protože jezdci mohou
způsobit mnohá překvapení.
I v jezdcovkách znamená vzdálený volný
pěšec zřetelnou výhodu.
Střelec proti jezdci.
1) Střelec je
silnější v postavení otevřeného charakteru s pěšci na obou křídlech.
2) Stejně velký má
účinek střelec tehdy, jsou-li soupeřovy pěšci zablokováni na polích jeho barvy.
3) Jezdec je
silnější při „špatném střelci“ soupeře.
4) Jezdec je velmi
aktivní, má-li zajištěno centralizované postavení, které nemohou kontrolovat
soupeřovy pěšci ani soupeřův střelec.
a) S+P proti J
Tato končí remízou, může-li král slabší strany
ovládnout bezpečně pole před pěšcem. Jedinou výjimkou je je-li jezdec chycen.
Čím dále pěšec postoupil, tím větší jsou
vyhlídky na výhru. Při pěšci na 7.ř. jsou remízová postavení řídká.
Jezdec má často problémy i proti méně
postoupilému pěšci.
b) J+P proti S
Zde je ještě těžší vynutit výhru. Střelce můžeme
těžko postavit do nevýhody tahu. Je-li soupeřův král dostatečně vzdálen, můžeme
použít následující plán výhry: „ Obsadíme jezdcem pole, na němž přerušíme
působnost střelce po úhlopříčně, a tím umožníme postup pěšci. Největší šance
při tom jsou při věžovém pěšci, protože zde má střelec vždy jen jednu
úhlopříčku k obraně. Krom věžového pěšce je pro střelce v této
koncovce velmi nebezpečný také jezdcový pěšec“.
Naproti tomu při střelcovém pěšci musí být odstup
soupeřova krále velký, aby byla výhra možná.
c) S+2P proti J
Dva spojení volní pěšci vyhrávají skoro vždy,
pokud nejsou blokováni, téměř automaticky.
Ještě nejsložitější je případ, ve kterém je
jeden z pěšců věžový se „špatným“ polem proměny (oběť jezdce za jezdcového
pěšce)
Také osamělí pěšci vynutí výhru snadno.
Relativně obtížnější případ vzniká, když pěšci
stojí blízko sebe, odděleni jen jedním sloupcem.
Také při větší vzdálenosti mezi pěšci (což je
lepší), je třeba hrát přesně – jezdec je „taktická“ figura.
d) J+2P proti S
Se dvěma spojenými volnými pěšci vyhraje
silnější strana vždy, může-li zabránit blokádě pěšců, tzn. s pěšci, kteří
stojí vedle sebe a jsou podporováni králem. Zde musíme být při postupu pěšců
opatrní. Správné je tu důsledné uplatňování pravidla, dle kterého se pěšci mají
stavět na pole téže barvy jako pole, po kterých se pohybuje střelec. Avšak
musíme zabránit oběti střelce za oba pěšce.
Postavení, ve kterých jsou pěšci blokováni na
polích opačné barvy jsou velice často remízová.
Vzhledem ke krátkonohosti jezdce se nejsnáze
uplatňují osamělí pěšci, oddělení pouze 1 sloupcem, avšak remíza je zde pouze
výjimkou.
e) Pěšci na obou stranách – výhoda
pro střelce
Střelec může zastavit soupeřova pěšce, ale
zároveň také kontrolovat prostor kolem vlastního pěšce.
Nejsnáze vyhraná jsou postavení, ve kterých má
strana se střelcem věžového pěšce.
V koncovce s jedním volným pěšcem na
každé straně má velký význam, zda střelec může zastavit soupeřova pěšce a
podporovat vlastního pěšce z téže úhlopříčny. Tato okolnost je důležitější
než okamžité zastavení soupeřova pěšce.
Naopak stolí-li všichni pěšci blízko sebe, může
jezdec výtečně zastávat své obranné fce a dokonce vyrovnat i soupeřovu
materiální převahu.
Převahu pěšce při pěšcích na jednom křídle
můžeme obvykle uplatnit jen při dodatečné poziční výhodě sil. Strany.
Silnou zbraní v boji S:J je vzdálený volný
pěšec, zvláště jde-li o věžového pěšce. Výhoda střelce je i v možnosti
manévrovat.
f) Pěšci na obou stranách –
výhoda pro jezdce
V případech, ve kterých jsou buď pěšci
blokováni na polích barvy střelce – „špatný střelec“ – a také tehdy, když se
uplatňují taktické možnosti.
Jezdec v mnohých případech umožňuje
dosáhnout vítězství při pěšcové majoritě 3:2, nebo dokonce 2:1, obvykle však
jen tehdy, jsou-li pěšci blokováni.
g) Výhoda dvojice střelců
Uplatnění této výhody:
·Zaženeme soupeřova jezdce z centrálních polí (většinou
vhodnými tahy pěšci) – zisk většího účinku svých figur.
·V příhodném okamžiku
můžeme zjednodušit hru výměnou a zvolit přechod do koncovky, která při dané
pěšcové struktuře slibuje největší vyhlídky na úspěch, tedy buď do koncovky S:S
nebo S:J.Manévrování jezdcem
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Manévrování jezdcem
Dva jezdci proti pěšci
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Dva jezdci proti pěšci
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Dva jezdci proti pěšci II
Vynuť remízu!
Všechny následující pozice jsou remízové, pokud víš jak na to!
Střelec proti jezdci s pěšcem
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Střelec proti jezdci s pěšcem
Tři pěšci proti věži
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Tři pěšci proti věži
Philidorova pozice
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Philidorova pozice
Střelec proti věži
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Střelec proti věži
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Střelec proti věži a pěšci
Slavné koncovky
Pozice ze slavných partií:
Video na youtube:
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Capablanca-Tartakower, 1924
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Kasparov-Anand, 2003
Zde je možno vyzkoušet proti počítači Crafty: Zilber-Tal, 1958
Chcete vyzkoušet další koncovky?
Proč ne, vytvořte zde si své vlastní pozice!
Žádné komentáře:
Okomentovat